Skip directly to content

Innokas-hankeblogi

Tilaa syöte syöte Innokas-hankeblogi Innokas-hankeblogi
Innostutaan ja innovoidaan yhdessä!
Syötteen kokonainen osoite. 11 tuntia 1 min sitten

Innokas visar framfötterna i Stockholm

Pe, 03/17/2017 - 22:08

Innokas medverkar på matematikkonferensen ”Konkret och lustfylld matematik” 22-23 mars i Stockholm.  Efter att Maria och Jens föreläste i oktober 2016 på Framtidens läromedelkonferensen fick vi en förfrågan om att igen komma och berätta hur vi praktiskt tar upp programmeringen i de finländska skolorna.. Den här gången reser Jens ensam över och upplyser de svenska pedagogerna hur vi praktiskt jobbar inom Innokas nätverket. Ser fram emot två spännande dagar i Stockholm.

Jens Lindholm


Innokas mukana Luma StarT aluefestareilla Jyväskylässä

Ke, 03/15/2017 - 16:33

Aurinkoinen tervehdys Jyväskylästä!

Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäen kampusalueen ja erityisesti perinteikkään Seminarium-rakennuksen täytti 15.3. lasten ja nuorten kuhina, innostuneen tekemisen pöhinä ja myös monenlaisten laitteiden surina.

Keski-Suomen LUMA-keskus järjesti Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen, Innokas-verkoston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa Suomi100-juhlavuoden kunniaksi Luma StarT -aluefestaritapahtuman. Tapahtumaan osallistui yhteensä noin 70 oppilasta eri ala- ja yläkouluista ympäri Keski-Suomea. Osallistujatiimit esittelivät luma-aiheisia StarT-projektejaan ja nauttivat muutenkin festarialueen tunnelmasta ja toiminnasta. Pienemmille vieraille oli tarjolla jopa escape room -tyyppistä jännitystä.

Innokas-verkosto sai Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Opet pilvissä 3.0 -opiskelijoiden kanssa ilon ja kunnian haastaa festarikävijöiden pähkäilytaitoja ohjelmoinnin ja robotiikan kiemuroissa. Lego-robotteja kokeilemaan tulleet oppilaat muun muassa kisailivat, miten robotin saa ohjelmoitua pelastamaan ”prinsessa” esteradan läpi mahdollisimman nopeasti. Ajat kirjattiin ylös nopeuskisatunnelman virittämiseksi. Nopeimman ajan kellottanut tiimi sai pienen palkinnonkin.

Viivarataakin yritettiin kaikin voimin selvittää, mutta se tuotti vaikeuksia myös aikuisille. Kenties enemmällä ajalla tämäkin ongelma olisi taittunut!

Paikan päällä oli mahdollista perehtyä myös muunlaisiin ohjelmoinnin välineisiin kuten Bee-bot Jääkiekkoon, joka innosti vanhempiakin oppilaita kisailemaan leikkimielisesti joukkueina toisiaan vastaan. Huomasimme, että hyökkääminen oli melko vaikeaa, vaikka vastassa olisi ollut vain yksikin puolustaja. Oivallista aivonystyröiden hierontaa vaikka vähän kokeneemmillekin koodareille!

Tapahtuman yhteydessä jaettiin myös Innokas-verkoston puolesta Koodauspäivä-stipendi yhdelle oppilastiimille ja sen taustajoukoille, ja toki muutkin tiimit saivat erinäisiä palkintoja tapahtuman yhteydessä. Onnea kaikille StarT-projektitiimeille ja suuri kiitos mukana olleille hienosta festaripäivästä!

Ohessa vielä Opet Pilvissä 3.0 -poppoon koostama video pajasta:

Kevätterveisin Jyväskylän yliopistolta,
Janne, Memma, Timo ja pilviopiskelijat


Mekanik och programmering i Esbo

Su, 03/12/2017 - 15:41

Hur fungerar gamla mekaniska leksaker? Vad är det som rör sig och hur uppstår rörelsen? Kan vi bygga liknande leksaker med barnen? Det här var några av frågorna dagvårdspersonalen i Esbo funderade kring i Röda huset på Finnobacken.

Dagen var uppdelad i två pass. Under förmiddagen var temat mekanik och deltagarna diskuterade hur vi skall få eleverna att varsebli och förstå tekniken i leksaker av äldre modell där det finns nåt att se som fysiskt rör på sig. Vi konstruerade några enkla djurmodeller av mjölkpaket och ståltråd. Alla modeller hade en inbyggd rörlig del som gjorde leksaken roligare.

Eftermiddagens tema var Logiskt tänkande och programmering. Under detta pass diskuterades hur vi kan utveckla barnens logiska tänkande genom enkla lekar, spel och instruktioner. Deltagarna bekantade sig även med olika pedagogiska sätt att använda beebotroboten i det dagliga arbetet.

Under såväl morgon som eftermiddagspasset hade vi alla bra diskussioner om hur vi kunde utveckla det genomgångna temat i praktiken.

Jens


Ensiaskeleet BBC MicroBit:n kanssa

To, 03/02/2017 - 12:15

BBC MicroBit on ensimmäinen Rajakylän teknoluokassa kokeiltu mikrokontrolleri, joka mahtuu taskuun. Tärkeimmät sensorit on integroitu suoraan levylle, joten alussa MicroBit:iin ei tarvitse liittää muuta, kuin patterikotelo ja usb-johto. Parasta laitteessa on sen ohjelmointimahdollisuudet. MicroBit ymmärtää useita eri kieliä, kuten JavaScriptiä, Pythonia ja Microsoftin Blocks- lohko-ohjelmointikieltä. Laitteen voi myös yhdistää kannykkään Bluetoothin avulla. Mutta miten pääset alkuun? Tässä hieman ajatusta. Harjoitukset on koottu MicroBitin omista oppitunneista.

Ohjelmointihaasteita.

  1. Hymiöt -Luo Microbitin LED-ruudukkoon hymiöitä.
  2. Liukuva teksti – Näytä tekstiviestejä LED-ruudukossa.
  3. Sykkivä sydän – Luo sykkivä sydän -animaatio.
  4. Ystävyysmittari – Kokeile, kuinka paljon sähköä on sinun ja ystäväsi välillä.
  5. Kivi-paperi-sakset – Opeta MicroBit pelaamaan KPS-peliä.
  6. Lämpömittari – Näytä huoneen lämpötila LED-ruudukossa.
  7. Kompassi – Näytä ilmansuunta LED-ruudukossa.

Rakenteluhaasteita

  1. MicroBit-Ranneke
  2. Kuulokkeet
  3. Lego+MicroBit
  4. Hedelmänäppäimistö

Digiloikkaa varhaiskasvattajille 2.2 2017

To, 02/09/2017 - 21:04

Tutustuimme GarageBandin soittimiin ja ominaisuuksiin iPadien kanssa. Teimme talvisanoihin kehorytmiikkaa, lisäsimme mukaan sävelen, GarageBandin soittimia, riisitikut sekä melodiaputkia. Musisoimme myös Kalevalaisella teemalla, soitimme GarageBandin soittimilla ja tallensimme äänitystoiminnolla tuotoksen. Tutustuimme myös luvallisiin internet-pohjaisiin äänimaailmoihin ja musiikkikasvatuksen materiaaleihin.

Teimme kehollisia harjoituksia loogisen ajattelun tueksi ja valmistaviksi harjoituksiksi koodausta aloiteltaessa ennen robottien käyttöön ottoa. Tutustuimme  Bee-Bot-robottien toimintaan sekä iPadin sovelluksena että mehiläisrobottien kanssa. Kävimme läpi materiaaleja, joita voi käyttää Bee-Botin läpinäkyvän alustan alla opetusmateriaaleina. Tutustuimme mm. Code.org-sivuston koodauspeleihin. Kävimme lopuksi läpi myös iPadilla toimivia hyviä oppimissovelluksia esi-ja alkuopetuksen oppilaille. Opimme yhdessä jakaen ja auttaen toinen toisiamme.

Koulutuksessa oli mukana esiluokanopettajia Kirkkonummelta sekä Espoosta ja luokanopettaja Helsingistä. Kaikki kokivat saaneensa tosi paljon uusia ideoita ja valmiita materiaaleja arkityöhönsä vietäväksi.

Palautteita iltapäivästä:
” Tähän koulutukseen pitäisi kaikkien päästä, harmi ettei kollegani päässyt mukaan.”
”Tämä kokonaisuus toimisi hyvin koko päivän koulutuksenakin, niin olisi vielä enemmän aikaa  kokeilla kaikkia eri materiaaleja”
” Sain paljon uusia ideoita työhöni,  nyt tarvitaan aikaa sisäistää tämä kaikki”
” Ideat toimivat hyvin myös koulun puolella, otan heti käyttöön, sopii hyvin alkavaan projektiini”


Innokas-kouluttaja Elina Soini


INNOKAS JA RAJAKYLÄN TEKNOLUOKAT MUKANA TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIATAITAJAT -PILOTISSA

Pe, 01/27/2017 - 14:50

Innokas on mukana uudessa peruskoululaisille suunnatun tuotesuunnittelukilpailun pilotissa, jossa Oulun Rajakylän koulun molemmat teknoluokat saavat kunnian olla pilottiluokkina. Rahoituksen järjestyessä kilpailusta on tarkoitus tehdä kansallinen, joten on tekno-oppilaiden kokemuksen ja heiltä saatava palaute on ensiarvoisen tärkeää. Ideana kilpailussa lyhykäisyydessään on se, että perusasteen oppilaat keksivät annetuista aiheista tuotteen, josta ammattikorkeakoulun tai yliopiston opiskelijat tekevät 3d-mallinnuksen. 3d-mallinnuksen perusteella ammattiopiston oppilaat tekevät sitten lopullisen tuotteen. Tänä vuona aiheina on kännykkäkotelo tai säilytin.

Pilotti alkoi erittäin mielenkintoisella aloitustapahtumalla 18.1. Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulunseudun ammattiopiston tiloissa Kotkantiellä. Tapahtuman aluksi idean isä Pekka Peltomäki Oulun yliopistolta avasi tilaisuuden, jonka jälkeen keksijä innovoija Jarmo Bergbacka Amandel Oy:stä kertoi motorisoidun Shiver-hevossukan kehitysprosessinsta. Tämän jäkeen Nikama Designin Teemu Partanen avasi metallituotteen työstämisestä ja ennen kaikkea designista. Oppilaiden huomion keräsi etenkin Nikaman tekemä Urheilugaalassa jaettava suuri pokali, jollaisia useat oppilaat oli nähteet televisiosta edellisenä päivän jaettavan. Luenon lopuksi Tommi Hirvonen kertoi 3d-tulostamisen mahdollisuuksista eri tekniikoilla.

Luento-osuuden jälkeen oppilaat pääsivät tutustumaan useisiin ykyaikaisiin työstölaitteisiin sekä ammattiopiston että ammattikorkeakoulun tiloissa. Kyllä siinä meillä teknoluokkien opettajillakin kummasti tietotaito ja ymmärrys lisääntyi kun näimme nykylaitteet toiminnassa. Oppilaiden suosikiksi taisi lopulta nousta ammattikorkeakoulun Cave, jossa pääsee peliomaisesti näkemään erilaisia tiloja 3d-maailmassa aivan huippuluokan laitteilla. Kerrassaan hieno aloituspäivä, jonka pohjalta on huikea lähteä pilotoimaan tätä uraa uurtavaa eri-ikäiset opiskelijat yhdistävää kilpailua! Lue lisää kilpailusta lehdistotiedotteesta.

 

T: Jussi Näykki 0447039539
Oulun seudun aluekoordinaattori


Hyvää uutta vuotta 2017 täältä Savosta!

To, 01/19/2017 - 09:13

Syksy 2016 oli erityisen Innokasta täällä Kuopiossa, kun ohjelmointi ja robotiikka jalkautui uuden opetussuunnitelman myötä kouluihin toden teolla. Innokas-toimintaa toteutimme kolmen Tvt-tukihenkilön voimin muiden tietotekniikkaan liittyvien aiheiden ohella. Kauttani robotiikkaan ja ohjelmointiin liittyvää opetusta kouluilla sai syksyn aikana yhteensä 88 opettajaa ja 1452 oppilasta. Aiheita olivat muun muassa Lego-, Edison- ja Beebot-robotiikka, ohjelmointitehtävät Code.orgin kautta, Scratch- ja Scratch Jr sekä tietysti ilman tietokonetta tehdyt tehtävät, kuten pariohjelmointi piirtämällä ja suullisilla ohjeilla liikuttamalla.

Erittäin hyvänä pohjustuksena ohjelmoinnin saloihin toimii myös Innokkaan tekemä ”Mitä ohjelmointi on?” -video (http://innokas.fi/fi/materials/item/what-is-programming), jonka jälkeen on hyvä lähteä harjoittelemaan ohjelmointia ja robotiikkaa käytännössä.

 

Innokasta kevättä kaikille!

Terveisin,

Juho Laitinen

Innokas-osakoordinaattori

Tvt-tukihenkilö


Tervehdys Tampereen seudulta!

Pe, 12/30/2016 - 17:55

Tervehdys täältä Tampereen seudulta ja Innokasta uutta vuotta 2017!

Vuosi 2016 sisälsi mukavaa yhdessä tekemistä ja toiminnan kehittämistä.

Järjestimme alueella monenlaisia koulutuksia:

Tuunaa tuntisi messuilla Tampereen seudun opettajille järjestettiin robotti- ja ohjelmointipajoja, opettajien veso- koulutuksissa robottipajoja, Innokas verkoston- kiinnostaako koodaus kiertueella koulutusta opettajille. Näissä oli suurena apuna tutor- oppilaita, jotka jakoivat osaamistaan opettajille.

Opettajille ja oppilaille suunnattu Kick off- tilaisuus Tampereen yliopistolla johdatteli Innokas 2016 –robotiikka tapahtumaan. Oppilaat esittelevät kisalajeja opettajille sekä oppilasryhmille. Opettajille ja yliopiston opiskelijoille suunnattuja oli myös koulutuspajoja 4kpl. Mukana oli n. 100 oppilasta, tutor- oppilaita neljältä koululta ( n. 20 henk.) ja n. 30 opettajaa koulutuksessa. Yhteistyökumppaneina mukana oli myös Lumate- keskus, Prenta Oy, Tevella Oy.

Lainattavat EV3- robottisetit 8kpl ja näihin iPadit on nyt saatu hankittua yhteistyössä Tampereen kaupungin perusopetuksen kanssa. Nämä setit lähtevät tammikuusta alkaen kiertämään kouluja kolmen viikon jaksoille. Jaksoihin sisältyy myös peruskoulutus kouluilla opettajille sekä tutor- oppilaille.

Robbo robottia testattiin Pohjois- Hervannan koululla kahdella eri oppilasryhmällä pilottijaksolla Innokas- verkoston toimesta. Lisäksi vielä syksyllä muutama luokka osallistui Robbo- robotin testaukseen opetuskäytössä.

Kirjastoyhteistyö aloitettiin oppilaiden robotti- ja ohjelmointiesittelyllä Hervannan kirjastolla. Toiminta jatkuu vierailuilla muissa Tampereen kirjastoissa.

Osallistuimme myös valtakunnalliseen Innokas2016- robotiikka tapahtumaan 19. – 21.5. Helsingissä. Mukana Tampereen seudulta oli neljä koulua ( Pohjois- Hervanta, Lielahti, Juhannuskylä, Hatanpää) ja yksi koulu Urjalasta ( Aseman koulu) Yht. 40 oppilasta.

Lisäksi uutena toimintamuotona kokeilimme Pohjois- Hervannan koululla yhteisöllistä 3D- tulostuskoulua

Tulostuskoulussa oppilas- huoltaja parit saavat valmiudet 3D- mallinnukseen ja 3D- tulostukseen. Mallinnukset tehdään kotona parityönä ja tulostukset koululla.
Toimintaan liittyy myös tiedon ja kokemusten jakaminen sopivassa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on saada huoltajia mukaan koulun toimintaan yhä aktiivisemmin mukavan ja mielenkiintoisen yhdessä tekemisen ja oppimisen kautta.

Yhteisöllinen 3D- tulostuskoulu aloitti yhteisellä koulutuksella, jossa oppilaat ja huoltajat saivat koulutusta 3D- mallinnukseen sekä 3D- tulostimen käyttöön. Kouluttajiksi saapuvat Riku Rusanen (Prenta Oy ) ja Sammeli Majava (3DCrushcafe ).
Koulutuksen päätteeksi perustimme yhteisen Facebook ryhmän tiedonjakoa ja yhteisöllisyydentiivistämistä varten.

Yhteisöllinen 3D- tulostuskoulu on jatkanut toimintaansa ja olemme kokoontuneet lisäkoulutuksiin sekä oppilaat ovat tulostaneet suunnittelemiaan tuotteita koulun 3D- tulostimella.

Tässä hieman kuulumisia Tampereen seudulta! Innokasta uutta vuotta ja tavataan viimeistään Innokas2017 Robotiikkaturnauksessa!

T: Juha Kokkonen
Innokas- verkoston aluekoordinaattori
poheteknologia.blogit.tampere.fi

 


Hour of Code Lumijoen koulussa

Su, 12/18/2016 - 21:16

Viimeviikolla 5-9.12 oli kansainvälinen koodituntiviikko, Hour Of Code, johon koko Lumijoen peruskoulu osallistui. Koulupäivien aikana jokaisella luokalla oli viikon sisällä ainakin yksi kooditunti. Kooditunneilla opettivat Erasmus+-projektissa mukana olevat 9 – luokkalaiset oppilaat. Projektilaiset myös tiedottivat projektista isossa koko koulun aamunavauksessa ja olivat vastuussa koodiviikon onnistumisesta yhdessä projektia vetävien opettajien sekä luokka-asteiden opettajien kanssa.
Erasmus+-projektin tarkoitus on opettaa nuorille koodausta ja tietoturvaa. Projekti on Euroopan Unionin rahoittama ja näitä projekteja toimii useampia. Lumijoen koulun projektin nimi on App2d@te. Koulumme toimii yhteistyössä kolmen ulkomaalaisen koulun kanssa. Jokaisessa koulussa projekti toimii siten, että projektin nuoret opettelevat erilaisia koodausohjelmia ja opettavat näitä myöhemmin koulun oppilaille ja opettajille.


Tuntien sisältöä oli pohdittu etukäteen oppilaiden iän ja taitotason mukaan. Esimerkiksi 0-2 luokkalaiset opettelivat koodausta Code.org sivustolla tekemällä Angry Birds -teemaisia harjoituksia. He olivat myös aiemmin harjoitelleet kyseisellä sivustolla ja beebottejen parissa. Beebotit ovat yksinkertaisesti ohjelmoitavissa olevia ampiaisen näköisiä robotteja. Eskarit harjoittelevat näiden avulla koodauksen alkeita koodausviikon ulkopuolella.
3-4-luokat harjoittelivat Kodu-ohjelman käyttöä. Kodu on helppo koodausohjelma, jolla voi luoda omia pelejä ja maailmoja valmiiden työkalujen avulla. 5-7 -luokkalaiset harjoittelivat Scratch-nimistä animaatio-ohjelmaa, jolla voi tehdä lyhyehköjä 2D-animaatioita. Hahmot ja maailman voi piirtää itse tai käyttää omia valokuvia, mutta ohjelmalla on myös laaja valikoima valmiita vaihtoehtoja.
8 – luokkalaiset harjoittelivat Lego-robottien käyttöä. Ensin lego-robotit täytyy rakentaa nimensä mukaan legoista ohjeiden mukaan, sitten ne kytketään tietokoneeseen ja ohjelmoidaan siellä mm. liikkumaan ja soittamaan musiikkia. Niiden muisti täytyy tyhjentää käytön jälkeen. Lego-robotit ovat jo haastavampia, ja oikeat mittasuhteet täytyy ottaa huomioon robottia liikuttaessa, ettei se törmää mihinkään. Tietotekniikan tunneilla myös yhdeksännet luokat ovat kokeilleet Lego-robottien ohjelmoimista.


Koodituntiviikolla yhdeksännen luokan kooditunti oli vapaa. ATK-tunneilla oli käyty mm. Kodua, Scratchia ja Alicea. Alice on haastava animointiohjelma, jolla voi toteuttaa pitkiä ja hyvin tarkkoja animaatioita. Kuten Scratchissä, hahmot ja maailma voivat olla täysin itse luotuja tai ohjelman erittäin laajasta valikoimasta valittuja. Koodituntiviikolla yhdeksäsluokkalaiset saivat vapaasti valita koodausohjelmista mieluisan tai harjoitella Code.org sivustolla, josta löytyy myös haastavia ja vieraskielisiä harjoituksia.
Viikon jälkeen Erasmus+-projektilaiset ovat keränneet oppilailta ja opettajilta palautetta ja mielipiteitä Hour Of Code –viikosta. Koodituntiviikko meni erittäin sujuvasti kaikkien joustaessa ja sai monia innostumaan koodaamisesta koulussamme entistä enemmän. Vastaava viikko järjestettiin myös viime vuonna ja toivottavasti tullaan järjestämään jatkossakin.

Sonja Halonen, Erasmus-tuutori, 9.luokka/ Lumijoen koulu


Framtidens läromedel 18-19.10 i Stockholm

Su, 12/18/2016 - 21:10

Maria Sjöblom och Jens Lindholm har bjudits in till konferensen Framtidens läromedel 2016 i Stockholm. Det är meningen att vi skall beskriva hur vi jobbar med programmering och teknik för lärarna i vårt västra grannland. Idag har vi  hållit samma föreläsning för 21 ivriga nykarlebylärare. Vår idé fungerade i stort men lite små filningar måste vi nog göra i presentationen. Det ska bli spännade att berätta om hur vi jobbar och hur stor hjälp vi har av Innokas nätverket. För att få lite mer synlighet har en av presentatörerna tydligen skjortan bakfram så Innokas säkert skall synas så bra som möjligt!.

Hösthälsningar
Jens och Maria


Koodauskiertue kokosi innokkaita keskisuomalaisia Ruusupuistoon

Ke, 12/14/2016 - 09:48

Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa marraskuun lopulla toteutettu Koko Suomi koodaa -kiertuepäivä veti paikalle useita kymmeniä osallistujia eri puolilta Keski-Suomea ja jopa kauempaakin. Päivän aikana perehdyttiin monenlaisiin ohjelmoinnin opettamisen ja oppimisen mahdollisuuksiin kuten legorobotteihin ja Blue-boteihin. Työpajoissa oli koko koulutuspäivän ajan todella hyvä tekemisen ja keskustelun kuhina, paljon onnistumisen riemua ja silminnähtäviä inspiroitumisen hetkiä. Monet totesivat päivän päätteeksi saaneensa hyviä käytännön oivalluksia ja ajattelun ja tekemisen työkaluja kotiin viemisiksi. Samalla tuli luotua uusia tuttavuuksia Innokas-verkoston, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen ja koulutoimijoiden kesken.

Blue-boteja aakkosmatolla Ruusupuistossa 25.11.2016

Lego EV3 Ruusupuistossa 25.11.2016

Vetäjät Kati, Juho, Erkki ja Janne haluavat kiittää kaikkia mukana olleita aktiivisesta osallistumisesta ja hyvistä keskusteluista!

Jyväskylä ei petä koskaan.” (Erään Innokas-kouluttajan miete kiertuepäivän lounastauolla)

Kiitos kuluneen vuoden yhteistyöstä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselle ja Jyväskylän kaupungille. Jatketaan innostuneina ensi vuonna!


Robotiikan aluemestaruuskilpailut Oulussa

Ti, 12/13/2016 - 15:44

Innokas-verkosto järjesti @kOulu-messujen yhteydessä Pohjankartanon koulussa robotiikan aluemestaruuskisat 25.11. Kilpailussa oli kaksi lajia; sumopaini ja formula. Sumopainissa robotin piti pysyä areenalla ja yrittää työntää vastustaja alas tai kaataa se. Formulassa piti kiertää formularata mahdollisimman nopeasti ja pysyä radalla tiukoista mutkista ja katkoksista huolimatta, mahdollisesta ulosajosta seurari 10sekunnin aikasakko.

Jännittyneet kilpailijat kuuntelevat kilpailujenjohtajan ohjeita ennen kisan alkua.

Hyvähenkisessä kilpailussa toisistaan mittaa otti yhdeksän innokasta joukkuetta molemmissa lajeissa. Alkuun ajettiin ensimmäinen formulakierros, jonka jälkeen siirryttiin sumopainiareenan ääreen.

Sumopainimittelöiden päätyttyä kisailtiin toinen kierros formulassa. Moottorien mylinän loppuessa tuomaristo kokoontui, kunnes oli palkintojenjaon aika. Molempien lajien mestariksi kruunattiin Rajakylän koulun 6. teknoluokan oppilas Joona Rahja. Joona oli kisan alkaessakin jo pienoinen ennakkosuosikki. Löytyyhän häneltä menestystä ja mitalaikin koululaisten robotiikan epärvirallisista SM-kisoista Innokas-tapahtumista. Formulassa hopealle sijoittui Kastellin koulun 5. liikuntaluokan Laura, Elina ja Jenna, joille täytyy antaa tunnustusta kovasta työstä ja robotin jatkuvasta virittämsiestä sekä ohjelmoinnista kisan aikana. Tytöt nousivat formulassa toisella kierroksella sijalta seitsemän hienosti hopealle! Rajakylän koulun 4.luokkalainen Kerttu sai mahtavasti hopeaa sumossa ja pronssia formulassa. Luka, Viljo ja Eeli saalistivat Pekka-robotillaan pronssia sumopainissa tiukkojen kamppailujen päätteeksi.

Keväällä Oulussa pidetään Innokas2017-tapahtuma, jossa kisataan ”SM-menestyksestä” koululaisten robottiikkakilpailussa. Pikaisen haastattelun jälkeen aluemestaruuskisat herättivät melkoisen innon osallistua kevään tapahtumaan. Toivottavasti muutkin lähialueen koulut tarttuvat haasteeseen ja alkavat valmistautua lähialueella järjestettävään isoon ja hienoon tapahtumaan!

Tuplamestari-Joona, Majutankki-robotti sekä komeat aluemestaruuskilpailujen kiertopalkinnot.


Alueelliset robotiikkakisat ja -kerhot

Ti, 12/13/2016 - 13:25

Lappeenranta 13.12.2016 – Ohjelmointi ja robotiikka ovat olleet uusi asia Lappeenrannan alueen kouluissa. Innostus niitä kohtaan on vähitellen kasvanut Innokas-verkoston tekemän työn myötä. Keväällä 2017 järjestämme alueellisen robotiikkaturnauksen, jotta opitut taidot saadaan käyttöön.

Lappeenrannassa on panostettu paljon ohjelmoinnin tulemiseen peruskouluihin. Koulutusta on saanut jokainen sitä haluava opettaja, joko Innokas-verkoston, Saimaan mediakeskuksen tai LUMA-keskus Saimaan kautta. Kohta alamme olla siinä tilanteessa, että valtaosalla opettajista on jonkinlaiset perustaidot ohjelmoinnista. Nyt täytyy jo alkaa suunnitella seuraavaa askelta.

Yksi seuraava askelmerkki on alueellisen robotiikkaturnauksen järjestäminen. Se järjestetään noin kuukausi ennen valtakunnallista kisaa, joka tänä vuonna järjestetään Oulussa. Alueellinen kisa järjestetään Lappeenrannan Teknillisen yliopiston monitoimihallissa 11.-12.4.2017. Se järjestetään yhteistyössä LUMA-keskus Saimaan kanssa, joka saman aikaisesti pitää peruskouluikäisille suunnattun StarT-tiedefestivaalin.

Alueelliseen kisaan ovat tervetulleita kaikki halukkaan lähikunnista. Lajeina ovat alkeispelastus, sumopaini ja free style eli tapahtumaan on valittu helppoja matalan kynnyksen lajeja, jotta mahdollisimman moni pystyisi osallistumaan niihin. Jos kisoista innostuu, voi vielä jatkaa siipiensä kokeilua valtakunnallisiin kisoihin. Ne pidetään Oulussa 17.-19.5.2017.

Lappeenrannan alueelle on perustettu kaksi uutta ohjelmointikerhoa peruskouluikäisille. Toinen toimii Kimpisen koululla ja toinen aloittaa pian LUMA-keskuksen tiloissa Skinnarilassa. Kerhoja on suunnitteilla myös muihin kouluihin ja ne aloittavat toimintansa vuoden 2017 aikana.

Petja Pyykkönen
Projektipäällikkö, Saimaan mediakeskus, Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimi
Innokas-verkoston aluekoordinaattori


Robotit rakentavat tulevaisuudessa – kilpailu: mainioita peruskoululaisten robotiikkainnovaatioita ruokaroboteista matkatavararobotteihin

Ma, 11/21/2016 - 07:41

Suomen Robotiikkayhdistys haastoi yhteistyössä Innokas-verkoston kanssa suomalaiset koulut osallistumaan ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa”- kilpailuun. Koululuokkia haastettiin keksimään uusia tulevaisuuden robotti-innovaatiota ja kertomaan ideoistaan vapaavalintaisella tavalla. Haasteen vastaanottaneiden luokkien ja ryhmien toteuttamat kilpailutyöt ovat mainioita esimerkkejä oppilaiden ja opettajien yhteistyöstä ja tulevaisuuden innovaatioiden kehittämisestä arjen tarpeista lähtien. Osa töistä saa kilpailun tuomareilta erityiskiitosta yhteistyökumppaneiden kuten vanhempien osallistamisesta töiden toteuttamiseen sekä kestävän kehityksen näkökulmien huomioimisesta.

Kilpailusarjojen voittajatöiden ”Ruokarobotin” ja ”Salt ja FoodBotin” sekä ”Turvallisuus- ja pelatusrobotti Hapen” ja ”Matkatavararobotin” ideat ovat lähteneet liikkeelle oppilaiden huomaamista arjen haasteista. Kouluruokailuun liittyvien robotti-innovaatioiden taustalla ovat huomiot ruokailutilanteisiin liittyvistä haasteista kuten erityisruokavalioiden kasvavasta määrästä ja ruokajonossa ja ruuan tarjoilutilanteissa syntyvästä metelistä ja kiireestä. Ratkaisuissaan oppilaat hyödyntävät robotiikkaa näiden tilanteiden parantamiseksi. Turvallisuus- ja pelastusrobotti Hape puolestaan kuvastaa arjen turvallisuuskysymyksiin liittyvistä tilanteista nousevaa tarvetta hyödyntää robotiikkaa ihmisen henkilökohtaisen turvan takaamiseksi. Matkatavararobotin tarve nousee matkatavaroiden kuljettamiseen ja siirtämiseen kuluvaan aikaan ja vaivaan liittyvistä kysymyksistä. Mikä olisikaan sen mieluisampaa kuin antaa matkatavarat suoraan kotiovelta matkatavararobottien ja maailmanlaajuisen robotiikkaverkoston ja järjestelmän kuljetettavaksi!

Kisan voittajille lähtee tänään tieto mainioista robotiikka-alan palkinnoista, isot kiitos palkinnoista kaikille haasteen yhteistyökumppaneille. Osa voittajaluokista pääsee tutustumaan tämän hetken johtaviin automaatio- ja robotiikka-alan yrityksiin Suomessa ja osa saa ohjelmoinnin ja robotiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyviä tuotepalkintoja. Suomen Robotiikkayhdistys ja Innokas-verkosto kiittää lämpimästi kisaan osallistuneita ja yhteistyökumppaneita ja onnittelee kisan voittajia sekä kannustaa kaikkia Suomen koululuokkia tutustumaan robotisaatioon EU:n robottiviikolla 21.-25.11.2016!

Robotit rakentavat tulevaisuudessa – kilpailun voittajat
Sarjat eskari-2 luokka ja 3-6 luokat
– Heikkilän koulu, 2. ja 4.luokka, Kirkkonummi, ”Ruokarobotti”
– Jalavapuiston koulu, 5K luokka, Espoo, ”Salt ja Foodbot”
– Linnainmaan koulu, 6A luokka, Tampere, ”Turvallisuus- ja pelastusrobotti Hape”

Sarja 7-9 luokat
Haapamäen yhteiskoulu, 5. ja 8.luokat, Haapamäki ”Matkatavararobotisaatio”

Katso Haapamäen yhteiskoulun video ” Matkusta mukavasti”

Innokas-terveisin
Tiina Korhonen ja Jyrki Latokartano


Yhdysvaltain suurlähetystön edustajat tutustuivat Oulussa Rajakylän koulun teknoluokkiin

Ke, 11/09/2016 - 16:01

Tiistaina 18.10.  teknologiapainotteisissa luokissa oli mukava tekemisen meininki, kun Yhdysvaltain suurlähetystön lehdistö- ja kulttuuripäällikkö T.J. Grubisha ja koordinaattorit Heidi Day ja Maria Kivelä kävivät tutustumassa teknoluokkien toimintaan. Neljäsluokkalaisilla oli opiskeltavana aiheena metsä ja petoeläimet. Vilskettä riitti, kun oppilaat suunnittelivat ja rakensivat ansoja.

Oppilaita työn touhussa. Takana oikealla opettaja Markus Packalen ja T.J. Grudbisha. Etualalla rehtori Anne Kumpula ja apulaisrehtori Jussi Näykki.

Kuudesluokkalaiset halusivat esitellä projekteja, joita he ovat alakoulun aikana toteuttaneet. Kaupunkiprojekti on siinä vaiheessa, että seuraavana vuorossa ovat katuvalot. Minikaupunkiin on jo rakennettu tiet, talot ja puistot. T.J Grubishan mielestä rivitalo piha-aitoineen ja leikkikenttineen olisi varmasti toimiva ratkaisu ihan käytännössäkin. Suunnittelijoissa on siis selvästi arkkitehtiainesta. Mediateekissä vieraat pääsivät katsomaan legorobottien ohjelmointia ja toimintaa. Tässä oppilaat ovat jo melkein ammattilaisia. Todisteena kahden sarjan sm-mitalit viime vuoden Robo-cup kisoista Helsingistä. Tänä lukuvuonna Robo-cup kisat järjestetään muuten toukokuussa Oulun yliopistolla.

Cedric (oikealla edessä) esittelee kaupunkiprojektia T.J.Grubishalle ja Maria Kivelälle.

Vierailu huipentui 5. musiikkiluokan Minun kultani kaunis on -kansanlaulukaanoniin. Laulu kajahti hienosti käsityötuntien ohella, kun vierailijat kävivät käsityötiloihin tutustumassa.

 


Kiinnostaako koodaus? -kiertue kiinnosti jälleen alueen opettajia Oulun seudulla

Ke, 11/09/2016 - 15:47

Jo neljättä kertaa Rajakylän koululla Oulussa järjestetty ohjelmointi- ja robotiikkakoulutus Kiinnostaako koodaus? keräsi jälleen suuren joukon innokkaita opettajia opiskelemaan ohjelmointitaitoja. Tälläkin kertaa koultus täyttyi muutamassa vuorokaudessa ilmoittautumisen alettua, mistä huomaa että laadukkaille tämän aihealueen koulutuksille on kovasti kysyntää.

Tällä kertaa koulutuksessa oli kaksi pajaa: Lähtölaukaus koodaukseen sekä Rohkeasti robotiikkaan (Legorobo). Molemmat pajat keräsivät kehuja ja suuri osa opettajista aikoikin ottaa uudet opit käyttöön mahdollisimman pian, jotta tietotulva ei vallan romauttaisi muistipatoa ennen uusien tietojen toimeenpanoa oppilaiden kanssa

Kouluttajat Jussi ja Matti kiittävät aktiivisia osallistujia!

Alkuun robotit piti kasata ennen, kun päästiin ohjelmoimaan. Ohjelmoinnissa mukana oli tutoroppilaat Kristian ja Kosti.


”Hyviä käytäntöjä ja vinkkejä opetukseen!” – kuulumisia syksyn 2016 kiertueelta

Pe, 10/28/2016 - 15:29

Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -kiertue järjestetään tänä syksynä kolmellatoista paikkakunnalla. Jo kolmatta kertaa järjestettävä kiertue on tavoittanut tähän mennessä yli 1600 opettajaa noin 140 paikkakunnalta. Osallistuneista noin 900 on vastannut  järjestettyyn koulutukseen sekä ohjelmoinnin opetukseen liittyvään kyselyyn. Kyselystä saatu tieto on ollut meille kouluttajille arvokasta, sillä sen pohjalta olemme pystyneet kehittämään koulutuksen rakennetta ja sisältöjä vastaamaan paremmin opettajien tarpeita.

Syksyllä 2016 kiertuepäivä koostuu kaikille yhteisestä aloitus- ja lopetusosiosta sekä kahdesta toiminnallisesta työpajasta. Aloitusosiossa pyritään lisäämään osallistujien ymmärrystä ohjelmoinnista, sen opettamisesta sekä ohjelmoinnin ilmenemisestä ympäristössämme. Tämä on tärkeä osa kiertuepäivän sisältöä, sillä kyselytutkimuksen perusteella 47% osallistujista ei ole koskaan opettanut ohjelmointia ja vain 40 % on kokeillut sitä muutaman kerran. Kyselyyn vastaajista moni kertoi suurimmaksi haasteeksi välineiden toimimattomuuden tai niiden puutteen:

Suurin haaste tällä hetkellä on välineet, jotka ovat kömpelöt ja hitaat käyttää. (Vastaaja 752)

Laitteet/ohjelmat maksavat paljon, koulun budjetti on ihan liian pieni. (Vastaaja 762)

Suurin osa (75%) kahdelle ensimmäiselle kiertueelle osallistuneista työskentelee esiopetuksessa tai alakoulussa, mutta aineenopettajia sekä muita kasvatusalan ammattilaisia on kiertueelle myös osallistunut. Tämän ja osallistujien laajan osaamisen kirjon perusteella päätimme kohdentaa syksyn kiertueen esiopetuksen ja alakoulunopettajille. Osallistujien kokemusten pohjalta työpajoiksi valikoituivat käytännön opetustyötä parhaiten tukeneet pajat, joissa tapahtuvaan konkreettiseen toimintaan on varattu aiempaa enemmän aikaa.

Lähtölaukaus koodaukseen -työpajassa tutustutaan ohjelmoinnin periaatteisiin ja ohjelmoinnissa tarvittaviin ajatteluntaitoihin.

Rohkeasti robotiikkaan -työpajassa tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön, jonka kautta robotti toteuttaa koneella ohjelmoitua ohjelmaa.

Keskeistä Innokkaan koulutuksissa on, että ohjelmointi nähdään laajempana asiana kuin vain pelkkänä operationaalisena koodin kirjoittamisena. Päivän aikana painotetaan sekä ohjelmoinnissa tarvittavia taitoja, joiden kautta oppilas oppii samalla opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen taitoja. Lisäksi koulutuksessa käydään läpi erilaisia menetelmiä näiden taitojen harjoittamista varten. Menetelmät on valittu siten, että opettaja voi hyödyntää aiempaa osaamistaan sekä kouluista löytyviä opetusvälineitä ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen.

Aluksi luulin ohjelmoinnin tarkoittavan bittien kanssa puuhailua, mutta nyt ymmärsin sen olevan paljon muutakin. (Vastaaja 698)

Syksyn aikana olemme saaneet paljon toiveita jatkokoulutusten järjestämiseen etenkin yläkoulun opettajilta. Tarjolla olevien verkkokurssien lisäksi suurin osa opettajista kaipaa koulutuspäiviä, joista saa mukaan helposti omaan työhön sovellettavia ideoita ja vinkkejä.

Haluaisin helppoja, käytännöllisiä ideoita. En halua itse käyttää kuitenkaan tähän juttuun hirveästi aikaa. Se ei kiinnosta minua niin paljon, että itse ryhtyisin sitä kehittämään eteenpäin. (Vastaaja 794)

Opettajat tarvitsevat koulutusta sekä tukea omaan opetukseen. Vaikka koodausta ei tarvitse viedä alakoulussa tietoteknisinätaitoina kovin pitkälle, olisi sen kuitenkin oltava pitkäjänteistä ja järkevällä tavalla etenevää vuosiluokalta toiselle. Vaarana on että taitojen opetus jää asiasta kiinnostuneille opettajille, jolloin oppilailla ei ole opetuksessa jatkumoa. (Vastaaja 828)

Syksyn kiertue jatkuu vielä seitsemällä paikkakunnalla, joista muutamaan päivään mahtuu vielä osallistujia.

Innostuitko? Ilmoittaudu mukaan tästä!

Kati Sormunen
Innokas-koordinaattori, Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos


Tutor-oppilastoiminta Lappeenrannassa jatkuu

Pe, 09/16/2016 - 11:36

Viime lukuvuonna aloitimme Lappeenrannassa ohjelmoinnin tutor-oppilastoiminnan Sammonlahden alueen kouluissa ja Kimpisen koulussa Espoon mallin mukaan. Saammamme positiivisen palautteen pohjalta lähdemme tänä lukuvuonna kehittämään tutor-oppilastoimintaa eteenpäin Joutsenon alueen kouluissa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi viime viikolla Uusi peruskoulu -ohjelman, jossa yhtenä osana ovat tieto-ja viestintäteknologiset (TVT) tutor-opettajat kaikille kouluille. Tämä on tietynlainen jatko aikaisemmin toimineille ICT-osaajille, jossa kunnat saivat palkattua kouluihin pedagogisia TVT-ohjaajia.

Tämä on hyvä suunnitelma, sillä opettajat kaipaavat kouluissa nimenomaan pedagogista tukea TVT-hankkeilleen. Tietysti näiden hankkeiden onnistumisen edellytyksenä on toimiva laitteistoinfrastruktuuri kunnassa. Olisi järjetöntä ostaa koululle kalliita laitteita, joita ei osata käyttää opetuksessa. Pedagogisen tuen, koulutuksen ja maksullisten sovellusten avulla laitteista saadaan koululla kaikki hyöty irti ja näiden kustannus on vain murto-osa laitteiden hankintahinnasta. Silti tuki ja koulutus unohdetaan tai supistetaan minimiin valitettavan usein.

Nuoret oppilaamme saavat aivan erilaiset valmiudet käyttää nykyaikaisia laitteita, kuin mitä me opettajat olemme aikanaan saaneet. Lapset kasvavat teknologian luonnolliseen käyttöön koulussa ja kotona. Emme pysty pysäyttämään heitä. Osa on niin innokkaita, että ottavat asioista itsenäisesti selvää vapaa-ajallaan.

Tämä on useissa kouluissa käyttämätön resurssi. Koulutan työkseni ohjelmointia peruskoulujen opettajille ja oppilaille työkseni ja silti joka kerta, kun käyn pitämässä ohjelmointipajaa oppilaille, opin heiltä jotain uutta ohjelmoinnista. Kukaan meistä ei voi olla ohjelmoinnin mestari, jolla on kaikki tieto hallussa. Lahjakkaallakin oppilaalla on oikeus oman osaamisensa kehittämiseen ilman, että hänestä tulee apuopettaja, mutta myös oman osaamisen jakaminen muille on taito, jota tulee harjoitella, koska se on hyvin keskeistä myös työelämässä.

Tärkein asia, jonka olen pajoja pitäessäni oppinut, on oivallus siitä, että ohjelmoinnin oppiminen on yhdessä oppimista. Tätä oppimista voivat tukea tutor-opettajat ja -oppilaat, jotka samalla oppivat itsekin. Yhdessä tehdessä joutuu purkamaan omat ajatuksensa sanoiksi, jotka työskentelypari vastaanottaa ja saa itselleen uuden ajattelurakenteen tai he yhdessä kehittävät ajatusta vielä paremmaksi. Tästä syntyy luovia ja innovatiivisia ratkaisuja.

Petja Pyykkönen
Saimaan mediakeskus, Innokas-verkoston aluekoordinaattori


Syksy käyntiin vauhdilla robotiikan ja tvt:n merkeissä

Ti, 09/13/2016 - 22:03

Robotiikka- ja ohjelmointiterveisiä Kuopiosta! Kuopiossa alkoi tänä syksynä tvt-tukihenkilötoiminta, jossa kolme opettajaa kiertää kouluissa ohjaamassa oppilaita ja opettajia tvt:n saloihin. Aihepiirejä on monia, mutta itselläni moni tvt-tukihenkilökäynti on pyörinyt robotiikan ja ohjelmoinnin ympärillä. Ohjelmointia olemme tehneet tietokoneen ja iPadien kautta sekä myös ilman tietokonetta esimerkiksi koulukaveria ohjelmoiden.

 

Robotiikan osalta oppilaat ovat päässeet tutustumaan Lego Mindstorms EV3-sarjoihin ja niiden ohjelmointiin sekä nyt uutena myös Edison-robotin ohjelmointiin edwareapp.com:in kautta. Kiitos Petjalle Lappeenrantaan ohjelman suomennoksesta! Innostus on ollut valtavaa eri ikäisten oppijoiden sekä opettajien joukossa. Tästä on hyvä jatkaa!

Juho Laitinen

Innokas osakoordinaattori

Kuopio


Professori Utopian kesäterveiset!

Pe, 06/17/2016 - 09:35

Heissulivei kesäkuun kesäleireille osallistuneet!

Kiitos mahtavasta leiristä! Oli upeaa, kun teitä oli niin paljon sekä Tekniikan museon että Helsingin yliopiston leireillä. Olitte kaikki todella mukavia ja innokkaita leiriläisiä. Käyttäydyitte myös esimerkillisen hyvin ja iloisesti. Teitte upean näköisiä pörriäisiä, animaatioita ja sarjakuvia. Olitte myöskin todella taitavia taittelemaan lennokkeja.

Täytyy sanoa, että te tämän kesän leiriläiset olette taitavimpia ohjelmoijia, joita tiedän. Teistä tulee vielä maailmanluokan tekijöitä! TAITAVAA, TAITAVAA toimintaa teiltä kaikilta.

Muistakaahan kesälomalla kolmen L:n sääntö:

Lue, Leiki, Lepää!

Hyvää kesää kaikille!


Sivut